Saturday, April 19, 2014

අද ගුවන් විදුලි නාට්‍ය නැද්ද?

ගුවන්විදුලි නාට්‍ය අතිරේකයට එහි වත්මන් පාලකගෙන් පිළිතුරක්

පසුගිය ජූලි 28 වැනි ඉරිදා ‘සිළුමිණ’ පුන්කලසේ පළවූ (ගුවන්විදුලි නාට්‍ය පිළිබඳ කෙරෙන ප්‍රාමාණික විග්‍රහයක් ලෙස සඳහන් කෙරුණ) සංවාද මණ්ඩපය දැකීමෙන්, කියවීමෙන් පුදුමයට පත් වූ රංගන ශිල්පීන්, රචකයන් මෙන් ම ඇතැම් ශ්‍රාවකයෝ ද දුරකථනයෙන් මා ඇමතූහ.
ඔවුන් විමසා සිටියේ වර්තමාන ගුවන්විදුලි නාට්‍ය පිළිබඳ කිසිදු සඳහනක්, නියෝජනයක් එහි නො වූයේ මන්දැයි කියා ය. එවැනි ප්‍රශ්නයකට පිළිතුරක් සැපයීම කළ යුත්තේ් පුන්කලසේ සංස්කාරක මිස අප විසින් නොවේ. එහෙත් මෙහිදී වර්තමාන ගුවන්විදුලි නාට්‍යය අඛණ්ඩව පවත්වා ගෙන යන ඒ වෙනුවෙන් වෙහෙස මහන්සි වී දරදිය අදින ශිල්පීන්, රචකයන් බොහෝ දෙනෙකුගේ විමතියත්, සංවේගයත් වෙනුවෙන් මෙවැනි සටහනක් හෝ ලිවීම මගේ යුතුකමකි යි මට සිතිණ. ඒ වර්තමානයේ ගුවන්විදුලියේ ස්වදේශීය සේවයෙන් ප්‍රචාරය වන “ගුවන්විදුලි රඟමඬල”, “බෞද්ධ නාට්‍යය”, ‘විශ්ව සාහිත්‍යයෙන්”, “මහා වංශය” (ඓතිහාසික නාට්‍යය) “ත්‍රාසජනක නාට්‍ය”, (කෙටිකතාව ද සමඟ) ඇතුළු නාට්‍ය ගණනාවක්ම නිෂ්පාදනය කරන්නේ් මා වන නිසා ය.
වර්තමානයේ ශ්‍රී ලාංකිකයන් අතරේ බෙහෙවින් ජනප්‍රියත්වයට පත් ව ඇති ක්‍රිකට් ක්‍රීඩාව ගැන සාකච්ඡා කෙරෙන පුවත්පත් අතිරේකයක දී ඒ ගැන සාමාන්‍යයෙන් විමසා සිටින්නේ එදා ක්‍රීඩා කෙරූ බන්ධුල වර්ණපුරගෙන් හෝ රෝයි ඩයස්ගෙන් නො වේ. අවශ්‍ය තැනදී ගෞරවනීය ලෙස ඔවුන්ගේ ඓතිහාසික කාර්යභාරය ගැන සඳහන් කළ යුතු වෙතත් වර්තමාන ක්‍රිකට් ක්‍රීඩාව ගැන අදහස් දැක්විය යුත්තේ අද දවසේ සක්‍රිය ව ක්ෂේත්‍රය තුළ සිටින්නන්ම මිස අතීත ක්‍රීඩකයන් නොවේ. මෙවැනි කාර්යයක් කළ යුතු වන්නේ අතීතකාමයක් තුළ සිරගත ව සිටිමින් ද නො වේ.
අතිරේකයක් කිරීමේ දී මුඛ්‍ය කාර්ය විය යුත්තේ අදාළ ක්‍ෂේත්‍රයේ සක්‍රිය දායකත්වය සිදුවන්නේ කොතැනින් ද, කාගෙන් ද යන්න සොයා බැලීමයි. පූර්වගාමීන්ගේ අදහස් හා කැපකිරීම් පිළිබඳව ද ඊට ඇතුළත් වීම වරදක් නොවෙතත් තාක්ෂණය ද මාධ්‍ය කොටගත් ගුවන්විදුලි නාට්‍යයට සක්‍රියව දායක වන කාර්මික ශිල්පියා ද මෙහිදී වැදගත් වන බවය අපගේ වැටහීම වන්නේ.
ගුවන්විදුලි නාට්‍ය ගැන කතාකරද්දී මෙවැනි කරුණු පුන්කලසට මුළුමනින් ම අමතක වූයේ කෙසේ දැයි අපි නොදනිමු. එය නොදැන නොසිතා කෙරුවක් ද, සිතාමතා කරන ලද්දක් දැයි ඇතැමෙක් අපගෙන් විමසා සිටී. ඒ වර්තමානයේ ස්වදේශීය සේවය ඔස්සේ ගුවන්විදුලි නාට්‍ය ශ්‍රාවකයාට තිළිණ කරන කාර්යයෙහි නියැළී සිටින නිෂ්පාදකවරුන්, පිටපත් රචකයන්, හඬ ශිල්පීන් පිරිසක් ද ඇති හෙයිනි.
ඉතා දැඩි වෙහෙසක් දරා පැය ගණනාවක් මුළුල්ලේ පුහුණුවීම් කටයුතු කොට ගුවන්විදුලි නාට්‍යයක් පටිගත කිරීමත්, නිෂ්පාදනය කිරීමත් සඳහා වර්තමාන ශිල්පීන් දරන වෙහෙස, ඔවුන්ගේ කැපවීම ගැන දන්නේ ගුවන්විදුලියේ සිටින්නන්ය. ගුවන්විදුලියේ කාර්යාල කාර්ය සහායකයාට පවා මෙය රහසක් නොවේ. අනිත් අතට මේ නාට්‍යවල අගය ගැන කතාකරන සාමාන්‍ය ශ්‍රාවකයෝ මෙන්ම විදග්ධයෝ ද සිටිති. අද දවසේ නාට්‍ය පිටපත් රචනා කරන්නේ අල්පශ්‍රැතයන් හෝ ආධුනිකයන් ද නො වේ.
ගුවන්විදුලි නාට්‍යයට සක්‍රියව දායක වීම කෙසේ වෙතත් අද දවසේ ගුවන්විදුලි නාට්‍ය ශ්‍රවණය කිරීම හෝ නොකරන්නකුට ගුවන්විදුලි නාට්‍ය පිළිබඳ අදහස් දැක්වීමට සදාචාර සම්පන්න අයිතියක් ඇද්දැයි අපි නොදනිමු.
ඕනෑම දෙයක් සමාජගත කළ හැක්කේ කාලානුරූපවය. ගුවන්විදුලි නාට්‍ය සම්බන්ධයෙන් ද වලංගු වන්නේ් මේ ඇත්තයි. අද දවසේ දී ‘මුවන් පැලැස්ස’ හෝ ‘මොණරතැන්න’ සමාජගත කළ හැකි නම්, නූතන ශ්‍රාවකයා ඒවා ඉල්ලා සිටින්නේ නම් එය කළ හැකිය. එහෙත් එසේ කිරීම අර්ථසම්පන්නද?
මෙහිදී ගුවන්විදුලි නාට්‍ය ගැන කතාබහකර තිබුණේ ගුවන්විදුලි නාට්‍ය ජනතාව අතර වඩාත් ආකර්ෂණයක් දිනාගත් යුගයේ ගුවන්විදුලි නාට්‍ය ක්‍ෂේත්‍රයේ නොමැකෙන සනිටුහන් තැබූ පුද්ගලයන් යයි ද සඳහන් ව තිබිණ. මේ යුගය කුමක්ද? එෆ්.එම්. චැනල හෝ රූපමාධ්‍ය නොතිබූ යුගයක ශ්‍රාවකයාට තෝරාගත හැකි වෙනත් විකල්පයක් නොතිබූ යුගයක ඒ නිසා ම අසන්නට ඉතිරිව ඇති එකම ගුවන්විදුලි සේවයේ නාට්‍ය සඳහා ශ්‍රාවකයා ආකර්ෂණය වීමේ අරුමයක් ඇත්තේ ද? අරුමය වන්නේ එසේ නොවන අභියෝගකාරී යුගයක ගුවන්විදුලි නාට්‍යයකට ශ්‍රාවකයා ඒකරාශී කරගැනීම නොවන්නේ ද?
අද දවසේ ගුවන්විදුලියේ ස්වදේශීය සේවයේ නාට්‍ය අංශයෙන් සිදුවන සේවය ගැන දන්නෝ දනිති. මේ නාට්‍ය රචනා වන්නේ, නිෂ්පාදනය වන්නේ කාලානුරූපීව ගැඹුරු සංවාදයක් සඳහා මං පෙත් විවර කරදෙන අයුරින් බව ප්‍රබුද්ධ ශ්‍රාවකයා මැනවින් දනී. එවැනි නාට්‍ය පිටපත් අපූර්වාකාරයෙන් නිෂ්පාදනය වන ආකාරයත් නූතන යුගයේ අතිදක්ෂ ශිල්පීන් විසින් ඒවාට අපූර්වාකාරයෙන් ජීවය ලබා දෙන සැටිත් ඔවුහු දනිති. සෘජු ශ්‍රාවක ප්‍රතිචාර ලබාගැනිමේ ක්‍රමවේදයක් නිසි ලෙස ක්‍රියාත්මක වන්නේ නම් මේ බව සහේතුක ව ඔප්පු කිරීමට ද ඉඩ සැලසෙනු ඇත.
එකල නිෂ්පාදකවරුන් ගුවන්විදුලි නාට්‍යය කෙරෙහි කළ කැපවීම මෙකල නිෂ්පාදකවරුන් විසින් පැහැර හරිනු ලැබ ඇද්දැයි විමසිය යුත්තේ ඉතා අඩු තරමින් ගුවන්විදුලි නාට්‍ය අසන ශ්‍රාවකයාගෙනි. නොඑසේම කාලාන්තරයක් මුළුල්ලේ ගුවන්විදුලි නාට්‍යයක් ශ්‍රවණය නො කළ අතීතයේ සැරිසරන්නකුගෙන් නොවේ.
අද වෙනකොට පුහුණුවීම් කරන්නේ එය පටිගතවීමට මොහොතකට පෙර යැයි මේ අතිරේකයට අදහස් දැක්වූ එක් ලේඛකයෙක් කියා තිබිණ. එහෙත් ස්වදේශීය සේවයේ නාට්‍යය පුහුණුවීම් සඳහා දැනට වැය කෙරෙන කාලය බොහෝ වැඩි යැයි චෝදනා කරන විශාල පිරිසක් ද සිටින බව දන්නේ අද දවසේ නිතර දෙවේලේ ගුවන්විදුලියේ පස්පාගන පුද්ගලයින්ම පමණකි.
මේ තත්ත්වය අසන දකින අපට මතක් වන්නේ පෙරහරේ යන අලි හා කොටන් අදින අලි පිළිබඳ උපමාව ය. කෙසේ වුවද වර්තමානය මුළුමනින්ම අමතක කොට වසර විස්සකින් මෙපිට මෑතකාලීන ගුවන්විදුලි නාට්‍ය ඉතිහාසය හෝ නොවිමසා මෙසේ කිරීම යුක්ති සහගත නොවන බවය අපගේ වැටහීම වන්නේ. මීට සාක්ෂි දරන්නේ ගුවන්විදුලි ශිල්පීන් හා ශ්‍රාවකයන්ම මිස අන් කිසිවෙක්ම නොවේ.
(කිසිදු වෙනසක් නොකොට පළ කරන ලදී)

සංවාදයට විවෘතයි
ගුවන් විදුලි නාට්‍ය සහ අප අතර අවියෝජනීය සබඳතාවක් පවතී. ඒ පාසල් වියේ සිට ම අප ගුවන්විදුලි නාට්‍ය රසිකයන් ලෙසින් ලැබූ ආස්වාදය නිසා ය. සාකච්ඡා කළ යුතු බොහෝ විෂය පථ තිබිය දී ගුවන්විදුලි නාට්‍ය ගැන කතිකාවක් ගොඩනඟන්නට සිත් වූයේ ඒ ආකර්ෂණය හා ගෞරවනීය සබඳතාව නිසා ය. එවැනි පසුබිමක් මත ගුවන්විදුලි නාට්‍ය පාලකවරයාගේ ප්‍රතිචාරය අතිශයින් ම කනගාටුදායක බැව් සටහන් කරන්නට සිදු ව ඇත.
ගුවන්විදුලි නාට්‍ය මතු නොව නිෂ්පාදන සහ නිවේදන කාර්යයෙහි ලා ස්වර්ණමය යුගයක් තිබූ බව අපි එකහෙළා පිළිගන්නෙමු. ගුවන්විදුලියට මතු නොව සෑම කලා ක්‍ෂේත්‍රයකට ම ස්වර්ණමය යුගයක් පවතී. ඒ ස්වර්ණමය යුගය ගැන සිහිපත් කරමින් මේ අතිරේකය සකස් කරන්නට අප ගත් තීන්දුව නිවැරදි බව අපට ලැබෙන පාඨක ප්‍රතිචාරවලින් මනාව සනාථ වේ. ඒ සඳහා සම්පත් දායකයන් කවුරුන්දැයි තෝරාගැනීමේ පූර්ණ අයිතිය ඇත්තේ අපට ය.
පුවත්පතේ පළවන ඕනෑ ම මතවාදයක් සංවාදය සඳහා විවෘත ය. එබැවින් පාඨකයන් කළ යුතු ව තිබුණේ නාට්‍ය අංශයේ පාලකවරයාට සෘණාත්මක චෝදනා දැක්වීම නොව පළ වූ අදහස්වලට විකල්ප අදහස් තිබුණේ නම් අප වෙත දන්වා එවීම ය. ඒ විවෘතභාවය තවමත් තිබේ. පුවත්පතක එක් අරමුණක් වන්නේ මෙවැනි මතවාද, සංවාද සඳහා මණ්ඩපයක් බවට පත්වීම ය. එබැවින් චෝදනා ස්වරූපයෙන් ප්‍රකාශ නිකුත් නොකොට විකල්ප මතවාද ඇත්නම් ලියා එවන්නැයි අපි ඔබට ආරාධනය කරමු.
සංස්කාරිකා
http://www.silumina.lk/punkalasa/20130818/_art.asp?fn=ar13081810

0 comments:

Post a Comment

ඔබේ අදහස් අපට බොහෝ වැදගත්!.අපේ බ්ලොග් අඩවිය ගැන ඔබට කියන්න තියන ඕනෑම දෙයක් අපට එවන්න..අපි කැමතියි ඒවා නිර්මාණ ගත කරන්න.